Arkiv | 22.29

Det ville være perfekt

8 jul

Ja man har jo drømme, nogle kan man realisere med det samme andre kan man blot drømme om 🙂

Det er tilfældet for vores vedkommende med dette hus. Det har en stor grund og et kæmpe stort hus 🙂 Det er stedet og grunden der virkelig tiltaler os.

Desværre rækker pengene ikke til det, men der ville virkelig være plads til alt det vi ville have med dyr osv. og så ville vi bo meget meget tæt på hvor vi allerede bor, og dermed tæt på meget af familien. Perfekt, men drømmen er ikke mulig, huset er aaaaalt for dyrt for os.

Jeg ville synes det var interessant at bo i hus, som har historisk betydning og grunden er beskrevet flere steder.

Der ville være plads til Gæs, høns, kaniner og meget meget mere, massere af bær og frugttræer og derudover en kæmpe køkkenhave. Derudover ville der stadigvæk være masser af plads at boltre sig på. Sådan bliver det dog ikke. Vi må rykke længere væk fra området, da det ellers er for dyrt :S

Syltede kirsebær og stikkelsbærmarmelade

8 jul

I går valgte Mathias og jeg at gå på en aften tur i området, for at se om vi kunne finde de sidste rester af hyldeblomstskærme, vi fandt kun få,  idet de fleste er afblomstrede og på vej til at blive til hyldebær 🙂

Vi vidste dog at man på turen kunne finde solstik, ribs, solbær og stikkelsbær,og det gjorde vi også.

Det blev til en stikkelsbærmarmelade lavet ud fra Camilla Plum og Anne Hjernøe, så vidt jeg husker. Jeg kan love den smager godt 🙂 Glæder mig helt til den skal spises på et tidspunkt.

Derudover fandt vi også en del fuglekirsebær, nærmere bestemt 1850 g. Det skulle blive til Syltede kirsebær, som til jul skal blive til kirsebærsauce 🙂 Smagen på bærrene var trods deres meget mørke farve stadig ret så sure 🙂 I hvert fald de fleste af dem.

Jeg fik dog inspiration af Almanakken (Meyers), som jeg også har brugt før og refereret til flere gange. Jeg fandt en opskrift på syltede kirsebær, som til jul vil kunne bruges til den ovenfornævnte kirsebærsauce – smart 🙂

Jeg skulle bruge 14 dl vand, 1 dl kirsebæreddike (her benyttede jeg dog hindbæreddike, da det andet ikke var en del af køkkenskabet), 500 g sukker, 4 stjerneanis og en udskrabet vanillestang (benyttede dog 250 g hjemmegjort vanillerørsukker og 250 g rørsukker).
Jeg kom lagen i kog i 1-2 minutter, hældte kirsebærrene i og så fik de et opkog i 3-4 minutter.

Jeg havde i mellemtiden skoldet nogle glas og vendt dem med Ouzo – så måtte de være helt fine til brug.
Bær og lage hældtes på glas og afkølede så de kunne komme på køl. Da vi ikke har nogen god nok kælder til det formål.

De kan stå uåbnet i hvert fald 4 måneder ved at stå på køl. Og så er det jo alligevel igang med at lave Kirsebærsauce.


Herefter glassene med de syltede kirsebær.

Nu er det bare at vente til jul med at lave en kirsebærsauce 🙂

Muligvis denne her:

syltede kirsebær 1 glas (ca. 240 g)
stjerneanis 1 stk.
Cherry Heering-kirsebærlikør 2 dl
Amarena-kirsebær 200 g, jeg bruger dem fra Fabbri
Maizena og lidt vand til jævning

Kom de syltede kirsebær med lage i en lille gryde sammen med stjerneanis og kirsebærlikør, og bring det langsomt i kog. Jævn saucen med maizena, og lad den koge stille i et minut. Tag straks af varmen, og tilsæt Amarena-kirsebærrene.

Servér saucen lun til risalamanden.