Lækre rabarbermuffins

20 apr

Jeg omtalte i går nogle rabarbermuffins, som jeg havde forsøgt mig med.

De blev kreeret og bagt mandag, i forbindelse med et veninde besøg, og de var forrygende, eneste ærgerlige er dog at det ikke var egne rabarber 🙂
Jeg tog udgangspunkt i opskriften i Meyers “Almanak” s. 185.
Fyld:

2 rabarber (hvis de er meget store, bliver der rigtig meget mums og blød fyld, men hvis de er mindre så er det mere moderat, jeg brugte dog rigeligt i min)
2 spsk. rørsukker

evt.

25-50 g hvid chokolade af god kvalitet

2 håndfulde mandler/eller andre nødder (jeg foretrækker dog mandler til rabarber)

Muffindej:

100 g blødt smør

200 g rørsukker

3 æg

100 g hvedemel

50 g kokosmel

Fremgangsmåde:

Skær top og bund af rabarberne, men HUSK at passe på foden, som er det nederste hvide stykke af stilken og der, hvor rabarbersmagen er allermest koncentreret og dejlig.

Skær rabarberne ud i små skiver på ca. ½ cm i tykkelsen.

De kommes op i et fad og drysses med rørsukker, og skal derefter trække sødme i 15-20 minutter. Hak chokoladen og mandlerne groft.

Rør blødt smør og rørsukker grundigt sammen, og tilsæt herefter 1 æg ad gangen, og tilsæt ikke det næste æg, før dejen har taget det foregående æg til sig, da dejen ellers kan skille. Tilsæt mel og kokosmel.Dejen skal nu røres grundigt sammen, så den bliver glat og homogen.

Herefter tilsættes først chokolade og mandler, og dernæst tilsættes så rababerstykkerne til dejen. Det blandes herefter godt rundt.

Dejen fyldes nu i muffinsforme – de kan være af papir eller silikone, de bages herefter ved 180 grader i ca. 25 min. i min ovn, men Meyers opskrift foreskriver 15 min., men der er forskel på ovne.

Dine muffins skal være gyldne og sprøde ovenpå.

VELBEKOMMEN 🙂

En kommentar to “Lækre rabarbermuffins”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Dejlige gaver « Lidt om det ene og det andet. - 25/04/2011

    […] startede vi på at bage rabarbermuffins og fødselsdagsboller – der kom en liflig duft i bageriet. Udover kom vi også til at gå […]

Der er lukket for kommentarer.